Sprawozdanie z NPRC 2021

Biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie na rok 2021 w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025” w ramach Kierunku interwencji 3.2- zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych dla Technikum nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku. Całkowity koszt realizacji zadania – 15 000zł. Z dotacji zakupiono 517 książek i 4 audiobooki, które wprowadzono do księgozbioru biblioteki szkolnej. Dodatkowo sfinansowano zakup 37 książek,  oraz  20 zakładek magnetycznych na nagrody, zestaw do przypinek w ramach promocji czytelnictwa, materiały plastyczne i elementy wyposażenia: rozdzielacze działowe, stojak informacyjny, czytnik ebooków, gilotynę i zgrzewarkę.

Przyznana dotacja zmobilizowała nauczycieli bibliotekarzy do tworzenia ciekawych projektów, w których uczestniczyła młodzież klas technikum zawodowego

Na szczególną uwagę zasługują projekty:

Dzień postaci z bajek

Młodzież naszej szkoły w przebraniu za bohaterów literackich, czytała bajki i przygotowała zagadki literackie dzieciom z oddziałów przedszkolnych przy Szkole podstawowej nr 51
w Białymstoku.

Przeczytana gazeta… i co dalej?-warsztaty papierowej wikliny

Wykorzystałyśmy starą prasę. Młodzież uczyła się tworzenia papierowej wikliny i wyplatania ozdób bożonarodzeniowych (choinki, świecznik). Pracy towarzyszyło słuchanie kolęd  oraz promocja książek związanych ze świętami w polskim domu.

„Książka też jest kobietą” – rozwijanie zainteresowań postacią kobiety w literaturze. Przypomnienie utworów polskich i zagranicznych pisarek, rozbudzanie potrzeby czytania książek. Sprawdzenie wiedzy za pomocą testu. Wykonywanie przypinek.

Mężczyzno, co Ty wiesz o kobietach?

Młodzież i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w Quizie wiedzy o sławnych kobietach z dziedziny literatury, kultury, polityki i sportu. Wykonywanie przypinek.

„W świecie motyla”

Okres pandemii i nauka zdalna zaburzyły codzienny rytm życia każdego z nas. Często poszukujemy wsparcia psychicznego. Jedną z jego form może być biblioterapia czyli literatura terapeutyczna. Młodzież naszej szkoły uczestniczyła w tego rodzaju zajęciach „W świecie motyla”.

Wykorzystałyśmy bajkę terapeutyczną M. Rydzewskiej „Moja mama nie widzi”. Uczniowie wczuwali się w rolę osób z różami dysfunkcjami; przy pomocy kuchennych rękawic rozpinali i zapinali odzież, wybierali fasolę z pudełka, bez użycia rąk próbowali rysować i odczytywali informacje z ruchu warg. Za pomocą kolorowej tasiemki stworzyli pajęczynę różnic
i podobieństw. Na koniec malowali motyla. Symbolem Głuchych jest motyl, najczęściej koloru niebieskiego, gdyż motyle są głuche. Skrzydła motyla natomiast symbolizują barwność
i piękno.

 

„Mój Everest”

Młodzież naszej szkoły uczestniczyła w projekcie czytelniczym „Każdy ma swój Everest”. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczestników na znaczenie pasji i marzeń w życiu człowieka na przykładzie biografii Wandy Rutkiewicz. Chciałyśmy uświadomić, że warto mieć marzenia i dążyć do ich spełnienia. Zainspirowałyśmy się postacią alpinistki w związku z ogłoszeniem przez Sejm 2022 Rokiem Wandy Rutkiewicz.

„Dzik w hotelu”-rozwiązujemy zagadkę wraz z detektywem Herkulesem Poirotem

Zainspirowane propozycją zajęć w czasopiśmie „Biblioteka w szkole” zabawiłyśmy się w detektywów i rozwiązywałyśmy zagadkę kryminalną na kartach pracy z detektywem Herkulesem Poirotem na podstawie powieści Agathy Christie „Dwanaście prac Herkulesa”.

Łączy nas pamięć-Miłość

19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile. My też postanowiliśmy się w nią włączyć. W bibliotece szkolnej uczniowie samodzielnie przygotowali żonkile, symbol zbiorowej pamięci. Przy okazji poznali też historię Ireny Sendlerowej. Promowałyśmy książkę „I była miłość w getcie” Marka Edelmana.

Zakupione nowości, lektury, audiobooki jak też elementy wyposażenia biblioteki będą wykorzystywane przez uczniów w kolejnych latach.